June 28, 2011

Kenapa Aku Nak Cerita Pasal Ketawa ?


ok, yg paling over gelak aku ( ngaku )



*
FYI : aku mmg suke ngarut2 tulis FYI di stiap post entry aku..hahah ( " gedik gila kau ", suara dalam fikiran ) *


first Q la kan... kenapa aku nak cerita pasal ketawa ?
sebabnya dalam kehidupan manusia ni mmg bnyak dugaannya ( tu aku x mau cerita ).. tapi, keriangan pon selalu hadir bila ade yg membantu ( rakan / family / movee / etc )...


ramai yang kate, " mula2 ni mmg la ketawa, nanti lame2 mesti menangis "....
ok2... mmg la betul ( maybe kebetulan la kot )... mana tak nya, setiap kali kita dah puas gelak bagai orang gile, tetibe kita nangis... x pelik ke namanya 2 ?? ( ok sebelum aku lari tajuk, lebih baik aku straight 2 d point ).. 

act aku nk cerita tentang kebaikan ketawa PADA PENDAPAT AKU  je laaa ~ x termasuk pendapat orang lain ok..

KEBAIKAN KETAWA

  1. dapat hilangkan stress
x pecaya ? tipu lah.. korang pon mesti selalu gelak kan kalau nk hilangkan stress... as an example : time 2 korang tgh stress dgn hidup korang, life korang yg sgt2 serabut lagi membebankan 2... tgh korang bersedih-sedihan ni, datang lah seorang kawan yg sgt happy go lucky ( aku la 2 ) ni menceriakan hidup korang dgn berusaha untuk buat lawak bodoh sampai korang ketawa... sebagai penghargaan kepada kwan korang 2, korang pon ketawa lah ( even x ikhlas ) tp sekurang2 nya dapat hilangkan stress 2 sikit dgn melihat kebodohan lawak kawan korang 2.. kan ??


     2.  dapat mengurangkan penyakit dalam badan

macam mana 2 ? senang je ~ sebenarnye dalam badan kita ni ade satu cell yg dinamakan sebagai cell imune ( cube try tanya dak2 BIOLOGY @ cikgu BIO korang sama ada betul ke x nama cell 2 ).. ape kene mngena dengan cell 2 ? ok, bile kite ketawa, cell imune ni akan meningkat tau x ! n dari situ la korang punya penyakit 2 sedikit demi sedikit akan berkurangan ( bukan bermakna baik terus ).. p/s : aku bukannya bagus sgt nk cakap pasal fakta ni... so jgn gedik2 nk kata aku kerek... 


     3.  sebagai senaman

hahaha,.. percaya x ?? sebab nya bende ni mak aku yg cakap... " sebenarnya bila kita ketawa, ia merupakan sebagai salah satu senaman bahagian dalam badan kita "... ok2 ibu, thanks 4 the information.. huhu
bagus sgt ke senaman ketawa 2 ? bagus ok !!! sebb bile kite ketawa, kita akan merangsang ( ayat skema ) satu badan kita ni dan dapat memberi manfaat yg best kepada sistem otak kita dan juga hormon2 yg ada dalam badan kita..


     4.   boleh memberi sedekah

ok ~ point 2 nampak macam tipu sikit ayat die.. tp sebenarnya betul ok.. kan ke dalam agama Islam dah disebut, senyum itu adalah sedekah ( ni cerita pasal senyum ke ketawa ?? aku pon dh konfius )... daripada senyum, akan membawa kepada ketawa ( yg sopan )... kenapa sedekah pulak ? means dapat pahala la 2 ~ haiyaaaaaa ! haaa lagi satu, korang tau x sebenarnya yg senyum ni dapat menjadi penawar penyakit rohani yg kronik ? alaaa ~ penyakit rohani 2 sakit hati laaa maknanya... janji senyuman 2 mestilah ikhlas daripada hati ok ! jgn la senyum2 kambing je ~ aku pon menyampah !



     5.   boleh buat suasana jadi gempak

hahaha ~ ok yg ni mmg nonsense sikit... sbbnya ketawa mmg boleh buat suasana suram jadi riuh ! bayangkanlah ~ kalau dalam satu2 tmpat 2 semuanya dok cakap berbisik2... macam berdosa je kn cakap kuat sikit ( KUAT SIIT JE OK )... n then tetibe ade orang gelak besar ( mmg betul2 memecahkan suasana yg macam nk tidur 2 ).. korang buat apa ye kalau dah dengar orang lain gelak soang2 secara tibe2 ? mestilah korang akan senyap sekejap ( siap ada bunyi cengkerik ) n then tetibe semua sekali gelakkan orang yg gelak secara tetibe 2... hahah ( merepek je aku ni )


* so at the end of the entry, aku nk korang gelak selalu atas sbb2 yg mmg best ! n selain tu dapat gak menyihatkan badan korang semua...
( maaf kalau tersalah masuk tajuk senyum pulak.. dh syok sgt menaip, smpai lupa tgh cite pasal ape )

akhir kata : sabon ~ di bilik mandi ! sabon ~ ( maharaja lawak - jambu )<------ promote ni



laugh before you can't




No comments: